حساسیت دندانی یک بیماری بالینی شایع است که معمولا در سطح رویی دندان ایجاد می‌شود و اغلب دندان‌های نیش و دندان‌های آسیاب کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه به طور معمول به شکل یک درد کوتاه و تیز در عاج دندان و در واکنش به عواملی مانند تغییرات حرارتی و برخورد برخی مواد خاص با دندان احساس می‌شود.

به خاطر داشته باشید که تنها دندانپزشک می‌تواند تایید کند که آیا شما به حساسیت دندانی مبتلا شده‌اید یا دچار مشکلات دیگری هستید. دندانپزشک قادر است که ریشه اصلی حساسیت دندانی شما را شناسایی کرده و اقدامات درمانی مناسب را برای بازگرداندن دندان شما به حالت معمول انجام دهد.

علائم حساسیت‌ دندان

شایع‌ترین علائم این مشکل، احساس درد و ناراحتی در هنگام قرار گرفتن دندان‌ها در معرض سرما یا گرمای شدید(مانند غذاها و نوشیدنی‌های داغ یا یخ) است. همچنین هنگامی که هوای سرد از طریق تنفس دهانی به دندان می‌رسد و یا زمانی که غذاهای خشک و کمی سفت را گاز می‌زنید، درد شدیدی در دندان‌های شما ایجاد می‌شود. اگر مشکل حساسیت دندان داشته باشید، حتی ممکن است با لمس تصادفی دندان حساس یا هنگام مسواک زدن و یا جویدن غذاهای شیرین هم درد شدیدی را احساس کنید.

حساسیت دندان چیست

عوامل بروز حساسیت‌های دندانی

• وجود حفره یا ترک بر روی دندان

وجود ترک یا حفره بر روی دندان می‌تواند باعث بروز حساسیت شود. این ترک‌ها در دندان می‌توانند به قدری کوچک باشند که به راحتی با چشم دیده نشوند. ترک‌های دندانی می‌توانند به دلیل عادت‌های بد روزانه مانند گاز زدن یخ، ضربه یا خرد کردن اجسام سفت با دندان به وجود بیایند.

• خوردن موادغذایی اسیدی و ترشی‌ها

خوردن مواد غذایی اسیدی و ترش مانند لیمو ترش، انواع ترشی یا سرکه می‌تواند به مرور زمان به مینای دندان آسیب وارد کند و سبب بروز حساسیت در دندان‌ها شود. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید از خوردن میوه‌هایی مانند لیموترش تا حد امکان خودداری کرده و بعد از خوردن این مواد غذایی مقداری آب در دهان قرقره کنید تا اسید آن از روی مینای دندان شسته شود.

• دندان قروچه

دندان قروچه به دلیل سایشی که بر روی دندان‌ها به وجود می‌آورد، باعث از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه بروز حساسیت در دندان خواهد شد.

• استفاده بیش از حد از سفیدکننده‌ها

سفیدکننده‌ها و مواد جرم گیری که برای درخشان کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند نیز می‌توانند سبب بروز حساسیت  در دندان شوند. زیرا سفیدکننده‌ها اغلب حاوی موادی شیمایی قوی هستند که به مینای دندان آسیب جدی وارد می‌کنند و به همین خاطر نباید از آن‌ها به طور روزمره استفاده شود. بهتر است قبل از اینکه برای سفید کردن و جرم گیری دندان‌های خود اقدام کنید، ابتدا با یک دندانپزشک مشورت کرده و بهترین روش ‌را با توجه به وضعیت دندان‌های خود انتخاب کنید.

• پوسیدگی دندان

یکی دیگر از علل ابتلا به حساسیت دندان، پوسیدگی است که باعث می‌شود ریشه دندان در معرض عوامل محیطی قرار بگیرد. داغی، سردی، شیرینی و حتی عبور هوا بر ریشه‌های پوسیده دندان می‌تواند باعث درد دندان شود.

درمان حساسیت دندان

اولین کاری که برای برطرف کردن مشکل خود باید انجام دهید این است که با یک دندانپزشک مشورت کنید. در مورد علائم خود به دندانپزشک توضیح دهید و به او بگویید که حساسیت شما از چه زمانی آغاز شده و با انجام چه کارهایی بدتر می‌شود.همچنین در صورتی که راهکاری  مانند کمپرس آب گرم باعث بهتر شدن دندان شما می‌شود، این موضوع را به دندانپزشک بگویید.

بعد از این که دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه کرده و علت بروز حساسیت دندانی را تشخیص داد، علت اصلی و زمینه‌ای حساسیت دندانی شما را درمان خواهد کرد. درمان حساسیت دندان شما ممکن است به سادگی ترمیم پوسیدگی دندان یا تعویض کردن یکی از پرکردگی‌های قدیمی دندان باشد. در صورتی که علت حساسیت دندان شما ناشی از تحلیل لثه و در معرض قرار گرفتن ریشه باشد، لازم است که با متخصص پریودونتیست(بیماری‌های لثه) مشورت کنید.

مراقبت‌های خانگی

صرف نظر از این که چه عاملی باعث حساسیت دندان شما شده است، راه‌های زیادی برای مراقبت از دندان حساس و کنترل درد آن در خانه وجود دارد.

• از خمیردندان‌های ضدحساسیت استفاده کنید. این خمیردندان‌ها دارای موادی هستند که باعث می‌شود احساس سرما یا گرمای شدید به شاخه‌های عصبی نزدیک دندان نرسند.
  • از یک مسواک نرم استفاده کنید. مسواکی که هم برای دندان‌ها و هم لثه‌های شما ملایم باشد و آسیبی به آن‌ها نرساند.
  • از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای اسیدی مانند چای، گوجه فرنگی و مرکبات تا حد امکان خودداری کنید.
  • با زدن مسواک، دوبار در روز و یک بار کشیدن نخ دندان در روز، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید.

طراحی و پشتیبانی توسط نرم افزار دندانپزشکی ژنیک