چه چیزی باعث خونریزی لثه می‌شود و علت آن چیست؟

شایع‌ترین علت بیماری لثه و خونریزی آن، جرم است. زمانی که لثه‌ها شروع به تحلیل می‌کنند در میان دندان‌ها فرورفتگی‌هایی ایجاد می‌شود. میکروب‌ها به راحتی وارد این فرورفتگی‌ها شده و به لثه‌ها و استخوان‌هایی که وظیفه حفاظت از دندان‌ها را به عهده دارند حمله می‌کنند به تدریج این میکروب‌ها به پلاک دندانی تبدیل شده و روی دندان و لثه را می‌پوشانند.

بعد از آن با اضافه شدن کلسیم به انها ، تبدیل به جرم شده و نسوج اطراف دندان را از بین خواهند برد. پلاک‌ها حاوی باکتری هستند. برخی از مواد موجود در پلاک‌ها برای دندان بی خطر و برخی دیگر مضر می‌باشند و باعث بیماری لثه، تورم و خونریزی می‌شوند.

با افزایش سن خطر مبتلا شدن به بیماری‌های لثه‌ای افزایش می‌یابد. زمانی خونریزی لثه یک بیماری تلقی می‌شود که لثه‌ها دچار التهاب شوند.

علت های خونریزی لثه
یکی از دلایل اصلی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد اما برخی عوامل دیگر هم نقش دارند که چند نمونه از آن‌ها را نام خواهیم برد:• دیابت
• رژیم غذایی نامناسب یا سوءتغذیه
• کشیدن سیگار
• سیستم ایمنی ضعیف بدن در شیمی درمانی، بیماری ایدز و …
• افزایش سن
• مصرف برخی از داروها
• ملتهب بودن لثه به دلیل بارداری
• عدم استفاده از مسواک مناسب
• استفاده از نخ دندان برای بار اول
• دندان‌های شکسته و تیز که باعث پارگی لثه می‌شوند.
پروتز دندانی متداول و اتصالات ضعیف آن
• پوسیدگی دندان‌ها و گیر غذایی

اگر عفونت لثه درمان نشود، به تدریج شدیدتر شده و باعث زخم لثه و خونریزی بیشتر خواهد شد به همین دلیل بسیار مهم است برای جلوگیری از خونریزی لثه راهکارهایی را انجام دهید تا التهاب لثه پیش از اینکه به مرحله پیشرفت برسد درمان شود.
وجود پلاک‌های دندانی برروی دندان به مدت طولانی، باعث خونریزی خواهند شد. رعایت بهداشت دهان و دندان باعث از بین رفتن این پلاک‌های دندانی شده و برای این کار از مسواک‌های نرم و نخ دندان استفاده کنید. مرتبا به پزشک مراجعه و در صورت لزوم دندان‌های خود را جرمگیری کنید.