درد دندان، علل و راهکارهای مقابله به آن

• خانه
  • عمومی
  • درد دندان، علل و راهکارهای مقابله به آن

در این مبحث به کمک دکتر سید محمدرضا حسینی، به بررسی عوامل ایجاد کننده درد دندان و راهکارهای مقابله با آن تا زمان دسترسی به خدمات دندانپزشکی می‌پردازیم. در ادامه، تمامی علل درد دندان از شایع‌ترین تا کم امکان‌ترین آن‌ها را تک به تک بررسی خواهیم کرد.

علل درد دندان

پوسیدگی

معمولا زمانی که پوسیدگی در دندان‌ها از مقدار مشخصی بیشتر شده یا مینای دندان ساییده شود، در این صورت عاج دندان با محیط دهان تماس پیدا خواهد کرد. به دلیل تماس عاج دندان و محیط، حساسیت نسبت به سرما، شیرینی و گاهی گرما برای فرد اتفاق می‌افتد. در اکثر موارد این دردها با قطع عامل درد متوقف می‌شوند. در صورتی که حساسیت دندان فقط بر اثر سایش و بدون ایجاد حفره باشد، معمولا با استفاده از ژل و خمیر دندان ضد حساسیت برطرف خواهد شد.

درمان حساسیت دندان بر اثر سایش

بهترین درمان برای این شرایط که دندان به تشخیص پزشک دچار حفره نشده است به صورت زیر می‌باشد.

1. ابتدا با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید.
  2. سپس ژل یا خمیر دندان ضد حساسیت را بر روی دندان‌های حساس مالیده و پس از ۱۵ دقیقه با آب بشویید.
  3. این کار را روزی سه مرتبه و برای یک الی دو ماه مرتبا تکرار کنید.

در صورتی که متوجه اینگونه حساسیت‌ها در دندان خود شدید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کرده و در صورت وجود داشتن حفره، برای رفع آن اقدام کنید.

افزایش فشار در پالپ دندان

زمانی که درد به صورتی باشد که پس از تحریک (سرما، گرما، شیرینی) ادامه پیدا کند دندان به فشار نیز حساس خواهد شد. درد و حساسیت در این مرحله به گونه‌ای است که شخص نیاز به مصرف مسکن پیدا می‌کند. این دردها معمولا به علت افزایش حساسیت پایانه‌های عصبی در دندان اتفاق می‌افتند.  پس از این مرحله تخریب پالپ دندان آغاز شده و برای رفع مشکل در پالپ به اصطلاح پرخونی اتفاق می‌افتد. علت اصلی این درد افزایش فشار داخل پالپ دندان است که در نهایت به عفونی شدن منجر خواهد شد. در این مرحله بیمار درد بسیار زیادی را احساس خواهد کرد. معمولا این دردها با هیچ مسکنی آرام نمی‌شود. بنابراین فرد باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده و فشار پالپ داخل دندان را کاهش دهد.

عفونت ریشه

از علل بعدی درد می‌توان به عفونت ریشه قبل از انجام روت کانال یا بعد از روت کانال ناقص اشاره کرد. در این صورت تا زمانی که فشار در انتهای کانال کاهش پیدا نکند، درد ادامه خواهد داشت. در این موارد خوردن آنتی بیوتیک به همراه مسکن می‌تواند به طور موقت پاسخگوی درد بیمار باشد.

گیرکردن غذا در میان دندان‌ها

این نوع از درد دندان در مواقعی ایجاد می‌شود که فرد قادر نیست ناحیه مورد نظر را به خوبی تمیز و باقی مانده غذا را از میان دندان‌ها بیرون بکشد. در این مورد زخم لثه و وجود ماده غذایی بر روی آن دردی را ایجاد می‌کند که بسیار شبیه به دردهای دندانی است. این درد بر اثر ضربه به دندان می‌تواند شدید تر شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، دلایل دیگری نیز می‌توانند موجب درد دندان شوند که در ادامه به طور مختصر به معرفی آن‌ها میپردازیم:

• درد به علت مشکلات لثه‌ای
  • درد به علت التهاب لثه در اثر رویش دندان (معمولا در دندان‌های عقل)
  • درد دندان به علت شکستن و یا ترک خوردن
  • دردهای موقتی بعد از انجام درمان‌های دندانپزشکی
  • دردهایی که به واسطه وجود توده‌های سرطانی در استخوان فک ایجاد می‌شوند.
  • دردهایی که به علت مشکلات عصب سه قلو و یا دردهای راجعه‌ای که از طرف بقیه قسمت‌های بدن بر روی دندان‌ها منتقل می‌شوند احساس خواهند شد.
  • دردهایی که به دلیل تشنج‌های عصبی اتفاق می‌افتند و معمولا دلیل دیگری ندارند.

درد دندان، علل و راهکارهای مقابله به آن

درمان درد دندان

اولین و مهم‌ترین نکته این است که حتما پس از احساس درد در دندان‌های خود، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. اما در صورتی که برای مدتی امکان دسترسی به خدمات درمانی را ندارید، بهتر است طبق دستورالعمل زیر عمل کنید. این مراحل را از اول به ترتیب انجام داده و در صورتی که هرکدام از مراحل باعث آرام شدن درد دندان‌هایتان نشد سراغ مرحله بعدی بروید.

1. تحریک دندان را متوقف کنید. یعنی اگر دندان‌هایتان به سرما، گرما و یا شیرینی حساس است، از تحریک آن جلوگیری کنید. اگر دندان‌هایتان به فشار حساس شده است بهتر است تا زمان درمان در آن ناحیه چیزی جویده نشود.
  2. مطمئن شوید ناحیه‌ای که دچار درد دندان شده کاملا تمیز است. می‌توانید برای این کار از مسواک و نخ دندان استفاده کرده و تمام اثرات مواد غذایی را از میان دندان‌های خود پاک کنید.
  3. می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ژلوفن، ادویل، اسیفل و در صورت دسترسی از قطره دنتول استفاده کنید.
  4. با استفاده از آب نمک رقیق مدام قرقره کنید.
  5. در صورت دلخواه می‌توانید از اسپری‌های بی حس کننده ماننده لیدوکایین و یا ژل‌های بی حسی استفاده کنید.

در صورتی که با هیچکدام از این روش‌ها درد دندان آرام نشد، باید به صورت اورژانسی به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده و برای رفع مشکل خود سریعا اقدام کنید.