زمانی که در دوران بارداری دچار دندان درد می‌شوید، اجتناب از آن امکان‌پذیر نخواهد بود و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجهی کرد. برخلاف نظر اکثر زنان باردار که فکر می‌کنند درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری همراه با  احتمال خطر برای جنین است، تمام درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری، قابل انجام بوده ولی ترجیح می‌دهیم که درمان های پیچیده پس از دوران بارداری انجام شود زیرا با افزایش یافتن هورمون‌ها در دوران بارداری، ممکن است لثه دچار ورم و خونریزی شود.

بهتر است درمان در سه ماهه دوم حاملگی انجام گیرد زیرا در سه ماهه اول جنین در حال شکل گیری بوده و امکان آسیب محتمل تر است. در سه ماهه سوم به دلیل اینکه نشستن طولانی مدت بر روی صندلی دندانپزشکی برای زنان باردار کمی طاقت فرساست توصیه نمی‌شود و بهتر است فقط درمان‌های اورژانسی را در این مدت انجام دهند. حتی رادیوگرافی در دوران بارداری به صورت محدود مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

عدم رعایت بهداشت دهان در دوران بارداری باعث ورم لثه و خونریزی در حین مسواک زدن می‌شود، پس به زنان باردار توصیه می‌گردد در طول شبانه‌روز حداقل دوبار دندان‌های خود را تمیز کنند.

توصیه می‌گردد پیش از باردار شدن از سلامتی دندان‌های خود مطمئن شوید و در صورت خراب بودن قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از دندان درد در طول دوران بارداری بهتر است از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید و از خوردن موادغذایی حاوی شکر تا حد امکان خودداری نمایید، زیرا شرایط را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند.

این تصور غلطی است که پوسیدگی دندان‌ها در زمان بارداری به علت برداشت کلسیم از روی دندان‌‌ها است بلکه کلسیم موجود در دندان‌ها به صورت کریستال‌هایی ثابت هستند و امکان برداشته شدن آن‌ها برای رشد استخوان‌های جنین امکان پذیر نیست. همچنین زنان باردار می‌توانند خطر مبتلا شدن به دندان درد را با مراجعه منظم به دندانپزشک و رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان کاهش دهند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که:

۱_ علت تخریب دندان‌ها در بارداری تنها رژیم غذایی نامناسب و عدم رعایت بهداشت خوب توسط مادران است.

۲_ در تمام دوران بارداری مادران مجاز هستند که درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی را انجام دهند.