درمان ریشه (عصب کشی)

بارها شده بیماران از ما می پرسند عصب کِشی درست است یا عصب کُشی ؟

برای جواب دادن به این سوال، در ابتدا باید دید چرا یک دندان نیاز به درمان عصب کِشی یا عصب کُشی دارد.
عصب کشی ،درمان ریشه، روت کانال تراپی:
همانطوری که میدانید دندان دارای دو قسمت تاج و ریشه می باشد. تاج دارای یک قسمت بیرونی به نام مینا و یک قسمت درونی به نام عاج می باشد، درست زیر عاج یک محفظه ای وجود دارد که اطاق پالپ نامیده می شود و در آن عصب و عروق خونی از ریشه وارد آن فضا می گردد و تغذیه قسمتهای مختلف دندان را برعهده دارد.

پس اعصاب و عروق از ریشه وارد دندان و به محفظه یا اطاق پالپ وارد می گردند، حال تا زمانی که اطاق پالپ در معرض عوامل میکروبی یا مکانیکی قرار نگیرد نیاز به درمان عصب نیست. وقتی که یک دندان در معرض عوامل میکروبی قرار می گیرد در ابتدا مینا شروع به تخریب شدن می نماید.
ولی چنانچه پوسیدگی از سد مینا رد شود و به عاج برسد با توجه به اینکه عاج عضو ضعیفی در مقابل پوسیدگی هااست، به سرعت پیشرفت می کند، در این مواقع دندانها نسبت به آب سرد و شیرینی حساس می شوند، البته باید متذکر شویم همیشه درگیری عاج همراه با درد یا حساسیت نسبت به سرما و شیرینی نیست و چه بسا این پوسیدگی با چشم حتی توسط دندانپزشک دیده نمی شود و نیاز به تهیه گرافی جهت تشخیص پوسیدگی ها دارد لذا امتناع بیماران از تهیه گرافی در این مرحله به ضررشان می باشد و با توجه به بدون علامت بودن پوسیدگی ها، پوسیدگی پیشرفت کرده، باعث می گردد تا پوسیدگی وارد اطاق پالپ شده، اعصاب و عروق را درگیر نماید.

تا وقتی که پوسیدگی وارد اتاق پالپ نشده نیاز به درمان عصب وجود ندارد که این را دندانپزشک با کمک رادیوگرافی و یا حین تراش و برداشتن پوسیدگی، تشخیص میدهد.
عصب کشی درمان ریشه روت کانال در اثر ارتباطی که بین اطاق پالپ از طریق ریشه به فضای اطراف ریشه دندان ( استخوان و لثه ) وجود دارد آلودگی از انتهای ریشه وارد فضای اطراف دندان شده، از اینجا به بعد انتهای ریشه دچار التهاب می شود و سلولهای التهابی از طریق عروق وارد اطاق پالپ می شود و در اثر دفاع بدن در مقابل پوسیدگی در اطاق پالپ افزایش حجم خون را به خاطر دفاع بدن داریم و این افزایش حجم باعث فشار به عصب دندان شده درد بسیار شدیدی عارض می گردد..

و چنانچه درمان صورت نپذیرد باعث از بین رفتن عصب شده، اصطلاحاً دندان نکروز می گردد یا بطور عامیانه می میرد. وقتی که دندان به اصطلاح مرد و اگر درمان نشود انتهای ریشه شروع به عفونت می نماید که همراه با آبسه می باشد، لازم به ذکر است در ابتدای درگیری عصب و وقتی که هنوز دندان زنده است با درد بسیار شدیدی همراه است و اغلب بیماران با ایجاد یک درد شدید در این مرحله به گمان وجود عفونت مبادرت به خوردن آنتی بیوتیک می نمایند در صورتیکه همانطوری که عرض شد در این مرحله هنوز عفونتی ایجاد نشده پس نیاز به آنتی بیوتیک نیست و برای مقابله با درد فقط مسکن کفایت می کند ولی چنانچه عفونت به انتهای ریشه رسیده باشد باعث نکروز شدن ( مرده شدن ) دندان می شود.

تا زمانیکه عفونت فعال نشود و آبسه ایجاد نگردد ممکن است علیرغم آلودگی دردی وجود نداشته باشد. پس در واقع دندانی که نیاز به عصب کِشی یا عصب کُشی دارد همواره با درد همراه نیست و چون همیشه همراه با درد نیست قصد ما هم در واقع کشتن عصب یا کشیدن عصب نیست، بلکه تمیز کردن ریشه از آلودگی و بستن مسیر انتهای ریشه جهت جلوگیری از دسترسی آلودگی به انتهای ریشه است که خطر انتشار عفونت از آنجا زیاد است.

بنابراین دندانپزشک، در اصل، ریشه را درمان می کند تا آن را از آلودگی باز دارد و در حقیقت، عصب کِشی یا عصب کُشی هر دو اشتباه می باشد و درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی نام صحیح این درمان است. البته در اصطلاح عامیانه، عصب کِشی نام صحیح تری نسبت به عصب کُشی می تواند باشد.
پس بهتر است دندانها در همان ابتدای پوسیدگی درمان شوند و منتظر درد نباشیم زیرا آلودگی عصب مشکلات زیادی را به همراه دارد و علاوه بر تخریب بیشتر دندان، درمانهای پیشرفته تر، گرفتن وقت زیاد، هزینه بیشتری را هم به بیماران تحمیل می کند.
بهتر است دندانها در همان ابتدای خرابی درمان شوند تا عمر بیشتری داشته باشند و درمان راحت تر و هزینه کمتر.

جدیدترین و پیشرفته ترین روش عصب کشی، عصب کشی یا درمان ریشه با دستگاه روتاری دیجیتالی هوشمند می باشد :
دستگاه روتاری اندو با فایل های مخصوصی کار می کند که این فایـل ها با شکل و فرم و جنس خاصی که دارند دقیقا شکل کانال های
ریشه را به خود می گیرند و عمل درمان ریشه دندان را با کیفیت و دقت بالایی انجام میدهند و عصب کشی دندان را بسیار دقیقتر و بهتر و
سهل تر می سازند

دستگاه دیجیتالی روتاری به جای دست، حرکات ظریف و دقیقی و حتی بهتر و دقیقتر از حرکات دست، در فایل ها ایجاد می کند و عمل پاکسازی و تخلیه کانال های ریشه را انجام می دهد. درمان ریشه یا عصب کشی با دستگاه روتاری نسبت به روش سنتی دستی که با فایل های دستی و با حرکات دست انجام می شود، بسیار با کیفیت بالاتر و سریعتر، قابل انجام است

روش عصب کشی با دستگاه روتاری، نسبت به روش سنتی دستی، مزایای زیر را دارد:

۱- کیفیت و دقت بالاتر نتیجه درمان ریشه
۲- سریع تر بودن و راحت تر بودن انجام درمان و در نتیجه، راحتی بیمار
۳- احتمال درد بعد از عصب کشی بسیار کمتر می شود

برای اینکه یک دندان دارای پوسیدگی با درگیری اتاقک پالپی (عصبی ) را درمان کنیم و کانال های دندان را تمیز و ضد عفونی کنیم می توانیم هم از فایل های دستی و هم از فایل های چرخشی ( روتاری) استفاده نماییم. هدف در هر دو روش، تمیزکردن و آماده سازی کانال دندان، حذف میکروب ها از داخل کانال عصبی ( کنترل عفونت) و همچنین ایجاد شکلی در کانال است که بتوانیم به راحتی مواد پرکردگی را داخل کانال ریشه قرار دهیم.

بنابراین هر قدر بتوانیم کنترل عفونت بهتری داشته باشیم و شکل کانال و مسیر دسترسی را گشاد تر کنیم ، بهتر می توانیم کانال را تمیز کرده و پر کنیم.

فایل های چرخشی دیواره های عاجی را به راحتی بر می دارند و در حین چرخش خرده های عاجی را بیرون می کشند و اینکار موجب می شود خرده های عاجی به سمت انتهای ریشه هل داده نشوند و با چرخش فایل، به سمت خارج کانال هدایت شده و بیرون بیایند. همچنین بسیاری از مشکلات کلینیکی مانند ( انسداد، لج Ladge، سوراخ شدن (پرفورشین) را کاهش می دهند. مخصوصا اگر کانال عصبی انحنا و خمیدگی (curve) داشته باشد، این فایل های چرخشی به راحتی تمام طول مسیر را طی می کنند و موجب حذف میکروب و پاکسازی کانال عصبی می شوند.

عکس نوک روتاری چرخشی نکته دیگر اینکه برخلاف روش دستی که ممکن است یک قسمت از دیواره عاجی بیشتر از قسمت های دیگر برداشته شود و شکل دهی کانال به طور غیر یکنواخت انجام شود ، با کمک فایل های چرخشی (روتاری) تمام دیواره های عاجی به طور یکنواختی برداشته می شوند و کل طول کانال عصبی در تمام سطوح یکسان پاکسازی می شود. در نتیجه شکلی هم که از کانال در نتیجه انتهایی شاهد هستیم سبب می گردد که پرکردن کانال با مواد گوتاپرکا راحت تر انجام شود و سرعت پرکردن کانال نیز افزایش یابد. همچنین انتهای این فایل های روتاری نوک تیز و برنده نیست و سبب آسیب به دندان نمیشود، و سبب سوراخ شدن (پرفوریشن) دیواره های دندان (کانال ریشه) نمیشود.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

عصب کشی درمانی ست که اکثر افراد یک بار در طول عمرشان تجربه می کنند و تقریبا همه افراد قبل از مراجعه فکر میکنند درمان ریشه بسیار دردناک است و از آن ترس دارند.
درمان ریشه در واقع پاک کردن و شک دادن به کانال های ریشه است که سبب می شود مسیر کانال ریشه بسته شود. این کار به وسیله مواد مخصوصی صورت می پذیرد. با درمان ریشه میکروب ها و باکتری های کانال های ریشه از بین می روند و دیگر امکان نفوذ به داخل را پیدا نمی کنند.
پس از درمان ریشه درد به سراغ بیمار می اید. اگر هم قبل ازدرمان ریشه درد زیادی متوجه بیمار بوده باشد، بعد از درمان نیز درد خواهد داشت.
این درد هیچ ربطی به نقص و یا اشکال در درمان ریشه ندارد. ممکن است حتی با وجود اینکه علت درد اصلی درمان شده است، سیستم عصب بدن دچار تحریک شود و درد سراغ انسان بیاید. بعضی اوقات مسبب درد دندان یک واکنش التهابی است. تورم پس از درمان ریشه علت این امر است.