دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی

اطلاعات زیر در مورد جراحی شما آمده است تا جوابگوی سوالات شما در مورد چگونگی حفاظت از محل جراحی باشد. لطفا این دستورات را به دقت مطالعه کرده و بکار ببندید.

درد (دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی)

١-  برای کنترل درد بلافاصله بعد از جراحی یا کشیدن دندان، حتما یک مسکّن میل نمایید. بعد از ان در صورت ادامه درد میتوانید هر ٢ ساعت هم مسکّن خود را تجدید نمایید.

٢- در صورت عدم کنترل درد از شیاف دیکلوفناک استفاده کنید. در صورتیکه درد کنترل نمیشد در زمان ضرورت میتوانید از آمپول دگزامتازون (به شرط تجویز پزشک) استفاده نمایید.

٣-  بهترین روش برای کنترل درد استفاده از کمپرس سرما است. تا زمانیکه ناحیه جراحی بی حس است پک یخ را ٣٠ ثانیه روی صورت در ناحیه جراحی قرار دهید و حدود یک تا دو دقیقه بردارید  و این عمل را تکرار کنید. وقتیکه بی حسی از بین رفت به این گونه عمل کنید که پک یخ را تا زمانی که ناحیه جراحی بی حس شود و درد از بین برود روی ناحیه نگه دارید و سپس از روی ناحیه بردارید تا دوباره احساس درد کنید. این عمل را تا زمانیکه درد کاملا از بین برود ادامه دهید.

دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی

خونریزی (دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی)

١- گازی که در ناحیه جراحی گذاشته شده است را به مدت حداقل دو ساعت تا زمانیکه مطمین شوید خونریزی از ناحیه قطع شده است، فشار دهید. بر روی آن چیزی جویده نشود و سعی کنید بدون باز و بسته کردن دهان آن را در محل نگهدارید.

٢- آب دهان خود را قورت دهید و آن را به بیرون تخلیه نکنید. مکیدن و تف کردن باعث تشدید خونریزی می شود. ممکن است تا روز بعد خون آبه داشته باشید که طبیعی است. کمپرس یخ خونریزی شما را کنترل میکند.

٣- در صورت نشت بیش از اندازه خون آبه بهترین راه برای کنترل خون ریزی ایجاد فشار بر روی ناحیه توسط یک تکه گاز کوچک مرطوب تا قطع خونریزی می باشد. در صورت ادامه خونریزی با مطب تماس گرفته و موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی

تورم (دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی)

1-  تورم بعد از عمل جراحی امری طبیعی است. تورم تا ٧٢ ساعت پس از جراحی افزایش می یابد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد و در پایان هفته دوم معمولا از بین می رود. جهت کاهش تورم استفاده از کمپرس یخ پس از اتمام جراحی بسیار توصیه میشود. درصورت ایجاد تورم، برای زودتر از بین رفتن تورم به شرط آنکه درد کنترل شده باشد، میتوانید از روز سوم کمپرس گرم را مانند کمپرس سرد روی صورت قرار دهید. همچنین جهت کاهش تورم بعد از جراحی بالاتر بودن سر نسبت به بدن در هنگام خواب در سه شب اول توصیه می شود. همچنین توصیه می شود که استراحت در روز طی سه روز اول، نشسته روی مبل باشد.

عفونت

1-   تمیز نگه داشتن ناحیه دهان سبب ترمیم سریع زخم های جراحی می شود. شستشوی دهان را از فردای روز جراحی به طور معمول شروع نمایید. به غیر از محل جراحی، سایر دندان ها را مسواک بزنید و از دهان شویه آب نمک رقیق و یا سرم برای شستشوی دهان استفاده نمایید. در این موارد استفاده از ژل های ضدعفونی کننده در ناحیه جراحی بسیار موثر خواهد بود.

دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی

٢-  داروهای تجویزی را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

٣- از کشیدن سیگار، پیپ و یا قلیان حداقل به مدت ۴٨  ساعت جداَ خودداری نمایید و بعد از آن تا ترمیم کامل ناحیه استعمال را به حداقل برسانید.

غذا

١-  یک رژیم غذایی نرم و خنک با انرژی زیاد برای ٢۴ ساعت اول بهترین رژیم غذایی است. مایعاتی مانند آبمیوه و شیر توصیه می شود. در ضمن به خاطر داشته باشید مایعات را با نی میل ننمایید زیرا باعث خونریزی می شود.

٢-  بمدت ٢ هفته برای حفظ بخیه موجود و تا التیام کامل ناحیه، از خوردن غذای سفت اجتناب کنید.

عوارض

١-  ایجاد کبودی، قرمزی و بی حسی در اطراف لب و نشت خون آبه پس از جراحی های دهان طبیعی است. همچنین ممکن است دهان شما پس از جراحی در چند روز اول به میزان قبل باز نشود.

٢-  بی حسی در اطراف لب یا زبان از عوارض جراحی است و ممکن است اتفاق بیفتدکه معمولاَ بین شش ماه تا یکسال ادامه پیدا می کند. در صورت بروز آن به پزشک اطلاع دهید.

٣-  در صورتی که برای شما جراحی سینوس لیفت یا بستن سینوس انجام شده است و یا دندان خلفی بالا را کشیده اید، ممکن است خونریزی از بینی داشته باشید که طبیعی است. در این صورت اولاَ از داروهای تجویز شده برای بینی استفاده نمایید. ثانیاَ تا ٢ ماه از خالی کردن بینی خود با فشار (فین کردن) بپرهیزید. سعی کنید حدالمقدور سجده های کوتاه داشته باشید و دربینی عطسه نکنید. برای باز کردن بینی سه روز اول هر 8 ساعت 3 قطره نفازولین در بینی سمت جراحی و 3 قطره کلروسدیم در بینی سمت غیرجراحی بریزید. در صورت نیاز به ادامه از روز چهارم در هر دوبینی قطره کلروسدیم ریخته شود.

دستورات پس از اعمال جراحی در دندان پزشکی

۴- در مورد جراحی ایمپلنت بخاطر داشته باشید که روند ساخته شدن استخوان به گونه ای است که پس از یک ماه ایمپلنت در جای خود کمی لق می شود. تحریک ایمپلنت با زبان و گونه و یا دست باعث پس زدن آن می گردد. پس مراقبت از آن در ٢ ماه اول الزامی است.

۵ – ویزیت توسط پزشک پس از انجام جراحی ضروری است. بین یک هفته تا ده روز بعد از انجام جراحی ویزیت و در صورت نیاز برای کشیدن بخیه ها مراجعه نمایید.

دكترسيدمحمدرضا حسيني

جراح -دندانپزشك-ايمپلنتولوژيست