اطلاعات زیر در مورد جراحی دندان نوشته شده تا جوابگوی سوالات شما در مورد چگونگی حفاظت از محل جراحی باشد. لطفا این دستورات را به دقت مطالعه کرده و بکار گیرید.

کاهش درد جراحی دندان

۱-  برای کنترل درد بلافاصله بعد از جراحی یا کشیدن دندان، حتماً یک مسکن میل نمایید. بعد از آن در صورت ادامه درد میتوانید هر ۴ ساعت هم مسکن خود را تجدید نمایید.

۲-  در صورت عدم کنترل درد از شیاف دیکلوفناک استفاده کنید. در صورتیکه عدم کنترل درد، در زمان ضرورت میتوانید از آمپول دگزامتازون (به شرط تجویز پزشک) استفاده نمایید.

۳-  بهترین روش برای کنترل درد استفاده از کمپرس سرما است. تا زمانی که ناحیه جراحی بی حس است پک یخ را ۳۰ ثانیه روی صورت در ناحیه جراحی قرار دهید و حدود یک تا دو دقیقه بردارید و این عمل را تکرار کنید. زمانی که بی حسی از بین رفت به این گونه عمل کنید که پک یخ را تا زمانی که ناحیه جراحی بی حس شود و درد از بین برود روی ناحیه نگه دارید و سپس از روی ناحیه بردارید تا دوباره احساس درد کنید. این عمل را تا زمانیکه درد کاملا از بین برود ادامه دهید.

کنترل خونریزی جراحی دندان

۱- گازی که در ناحیه جراحی گذاشته شده است را به مدت حداقل دو ساعت تا زمانی که مطمئن شوید خونریزی از ناحیه قطع شده است، فشار دهید. بر روی آن چیزی جوییده نشود و سعی کنید بدون باز و بسته کردن دهان آن را در محل نگهدارید.

۲-  آب دهان خود را قورت دهید و آن را به بیرون تخلیه نکنید. مکیدن و تف کردن باعث تشدید خونریزی می‌شود. ممکن است تا چند روز بعد خون‌آبه داشته باشید که طبیعی است. کمپرس یخ خونریزی شما را کنترل می‌کند.

۳-  در صورت نشت بیش از اندازه خون آبه بهترین راه برای کنترل خون ریزی ایجاد فشار بر روی ناحیه توسط یک تکه گاز کوچک مرطوب تا قطع خونریزی می‌باشد. در صورت ادامه خونریزی با مطب تماس گرفته و موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

کاهش تورم پس از جراحی دندان

۱-   تورم بعد از عمل جراحی امری طبیعی است. تورم تا ۷۲ ساعت پس از جراحی افزایش می‌یابد و پس از آن به تدریج کاهش می‌یابد و در پایان هفته دوم معمولاً از بین می‌رود. جهت کاهش تورم استفاده از کمپرس یخ پس از اتمام جراحی بسیار توصیه می‌شود. درصورت ایجاد تورم، برای زودتر از بین رفتن تورم به شرط آنکه درد کنترل شده باشد، میتوانید از روز سوم کمپرس گرم را مانند کمپرس سرد روی صورت قرار دهید. همچنین جهت کاهش تورم بعد از جراحی بالاتر بودن سر نسبت به بدن در هنگام خواب در سه شب اول توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود که استراحت در روز طی سه روز اول، نشسته روی مبل باشد.

جلوگیری از عفونت پس از جراحی دندان

۱-  تمیز نگه داشتن ناحیه دهان سبب ترمیم سریع زخم‌های جراحی می‌شود. شستشوی دهان را از فردای روز جراحی به طور معمول شروع نمایید. به غیر از محل جراحی، سایر دندان‌ها را مسواک بزنید و از دهان شویه آب نمک رقیق و یا سرم برای شستشوی دهان استفاده نمایید. در این موارد استفاده از ژل های ضدعفونی کننده در ناحیه جراحی بسیار مؤثر خواهد بود.

۲-  داروهای تجویزی را مطابق دستور پزشک مصرف نمایید.

۳-  از کشیدن سیگار، پیپ و یا قلیان حداقل به مدت ۴۸ ساعت جداَ خودداری نمایید و بعد از آن تا ترمیم کامل ناحیه استعمال را به حداقل برسانید.

رژیم غذایی پس از جراحی دندان

۱-  یک رژیم غذایی نرم و خنک با انرژی زیاد برای ۲۴ ساعت اول بهترین رژیم غذایی است. مایعاتی مانند آبمیوه و شیر توصیه می‌شود. در ضمن به خاطر داشته باشید مایعات را با نی میل نکنید زیرا باعث خونریزی می‌شود.

۲-  به مدت ۲ هفته برای حفظ بخیه موجود و تا التیام کامل ناحیه، از خوردن غذای سفت اجتناب کنید.

عوارض  جراحی دندان

۱-  ایجاد کبودی، قرمزی و بی حسی در اطراف لب و خون آبه پس از جراحی های دهان طبیعی است. همچنین ممکن است دهان شما پس از جراحی در چند روز اول به میزان قبل باز نشود.

۲-  بی حسی در اطراف لب یا زبان از عوارض جراحی دندان است و ممکن است بین ۶ ماه تا یکسال ادامه پیدا کند. در صورت بروز آن به پزشک اطلاع دهید.

۳-  در صورتی که برای شما جراحی سینوس لیفت یا بستن سینوس انجام شده است و یا دندان خلفی بالا را کشیده‌اید، ممکن است خونریزی از بینی داشته باشید که طبیعی است. در این صورت اولاَ از داروهای تجویز شده برای بینی استفاده نمایید. ثانیاَ تا ۲ ماه از خالی کردن بینی خود با فشار (فین کردن) بپرهیزید. سعی کنید تا حد امکان سجده‌های کوتاه داشته باشید و در بینی عطسه نکنید. برای باز کردن بینی سه روز اول هر ۸ ساعت ۳ قطره نفازولین در بینی سمت جراحی و ۳ قطره کلروسدیم در بینی سمت غیرجراحی بریزید. در صورت نیاز به ادامه از روز چهارم در هر دوبینی قطره کلروسدیم ریخته شود.

۴-  در مورد جراحی ایمپلنت بخاطر داشته باشید که روند ساخته شدن استخوان به گونه‌‌ای است که پس از یک ماه ایمپلنت در جای خود کمی لق می‌شود.