شش نکته بسیار مهم در مورد درمان ریشه

• خانه
  • عمومی
  • شش نکته بسیار مهم در مورد درمان ریشه

درمان ریشه (که در اصطلاح عامیانه و غلط به آن عصب کشی هم گفته می‎‌شود) یکی از متداول‌ترین درمان‌های دندانپزشکی به شمار می‌آید. این درمان با پاکسازی ریشه دندان‌ها از عصب و عفونت، درد دندان بیمار را از بین برده و باعث نجات دندان می‌شود. با توجه با متدهای بسیار جدیدی که امروزه در مطب دکتر محمدرضا حسینی برای درمان ریشه انجام می‌شود، از جمله درمان ریشه دیجیتال ، بیماران کمترین میزان درد و ناراحتی را در حین و پس از انجام درمان ریشه حس می‌کنند. همچنین می‌توان با رعایت چند نکته ساده، میزان درد و ناراحتی پس از این درمان را به کمترین میزان ممکن کاهش داد. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای درمان عصب کشی رعایت کنید می‌پردازیم.

نکات مهم برای درمان ریشه

نکات بسیار مهم در حین و پس از درمان ریشه

1. در بین جلسات و یا حتی پس از اتمام درمان، ممکن است درد داشته باشید که با خوردن مسکن تجویز شده توسط پزشک به راحتی کنترل خواهد شد.
  1. اگر درد به میزانی باشد که نتوان آن را با استفاده از مسکن کنترل کرد، از شیاف دیکلوفناک استفاده کنید. در صورت عدم کنترل درد، در صورتیکه پزشک برای شما آمپول دگزامتازون تجویز کرده باشد می‌توانید بصورت تزریق عضلانی از آن استفاده نمایید. دگزامتازون به طور قطعی تمام ناراحتی شما را برطرف خواهد کرد.
  1. اگر درد به گونه‌ای باشد که با روی هم گذاشتن دندان‌ها، میزان آن افزایش پیدا کند، به این معناست که دندان شما به علت التهاب ناشی از درمان ریشه از جای خود حرکت کرده و یا پانسمان دندان در یک نقطه بلند است. در این صورت جهت کوتاه نمودن دندان و یا پانسمان به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  1. در هر دندانی که بر روی آن عصب کشی انجام می‌شود، احتمال آبسه وجود دارد. چنانچه کیست انتهای ریشه کاملا مشهود باشد شما باید از همان ابتدای درمان روت کانال، آنتی بیوتیک مصرف کنید. ولی در صورتی که بعد از درمان، آبسه به وجود آید، جهت تجویز آنتی بیوتیک با مطب تماس بگیرید و حتما با مشورت پزشک اقدام به مصرف دارو کنید.

مطب دندانپزشکی دیجیتال دکتر محمدرضا حسینی با استفاده از جدیدترین متدهای روز دندانپزشکی، همواره راحت‌ترین و بهترین درمان را برای مراجعه کنندگان خود در نظر می‌گیرد.

1. احتمال شکستن در هر دندانی که درمان ریشه بر روی آن صورت می‌گیرد، وجود دارد. زیرا به مرور زمان آب درون عاج دندان خشک شده و دندان شکننده می‌شود. بنابراین همیشه دندانپزشک سعی می‌کند درمانی انتخاب کند که احتمال شکستن دندان در آن تا حد ممکن کاهش پیدا کند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که حتی در انجام بهترین درمان‌ها هم احتمال شکستن تاج دندان هرگز به صفر نمی‌رسد. معمولا بهترین درمان در این موارد و پس از انجام روت کانال، روکش دندان است. البته اگر از نظر دندانپزشک شرایط دندان برای پر کردن با مواد همرنگ دندان مناسب باشد، با استفاده از پر کردن علاوه بر حفظ نسوج دندانی، هزینه درمان هم کاهش پیدا خواهد کرد. اما باید به خاطر داشته باشید که احتمال شکستگی در دندانی که با ماده همرنگ پر شده است کمی بیشتر از روکش است. بنابراین اجازه دهید تا دندانپزشک بنابر تشخیص خود، بهترین روش را برای شما انتخاب کند.
  1. درصد بسیار کمی از دندان‌ها ممکن است که به روت کانال (درمان ریشه) پاسخ مثبت ندهند حتی در صورتی که برای آن‌ها روت کانال خوبی انجام شده باشد. دلیل این امر نیز وجود کانال‌های فرعی است که گاهی اوقات در انتهای ریشه وجود دارند و قابل تشخیص نیستند. در این صورت معمولا انتهای ریشه دندان طی عمل جراحی برداشته شده و در غیر این صورت، دندان کشیده می‌شود.