دلایل آبسه دندان

دلایل آبسه دندان چیست؟ آبسه دندان چه عوارضی به همراه دارد

آبسه دندان ناشی از تجمع چرک در دندان‌ها یا لثه‌ها است. دلایل آبسه دندان چیست؟ در صورت سهل‌انگاری و عدم درمان، دندان آبسه‌کرده می‌تواند به یک بیماری جدی و تهدیدکننده زندگی بدل شود. علت آبسه دندان بعد از عصب‌کشی چیست؟ معاینه دوره‌ای نزد بهترین دندانپزشک در غرب تهران چه مزایایی دارد؟ برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف و نحوه تشخیص آبسه دندان و… این مقاله را تا انتها مطالعه کنید!

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان حفره‌ای از چرک و عفونت با منشا باکتریایی است که در قسمت‌های مختلف دندان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. باعث درد متوسط تا شدید می‌شود که گاهی اوقات به گوش یا گردن می‌رسد.

برای به حداقل رساندن درد، بهتر است از نوشیدن نوشیدنی‌های سرد و خوردن غذاها و خوراکی‌های سرد خودداری کرده و از مسواک نرم‌تری استفاده کنید. آبسه دندان نیاز به درمان فوری توسط دندانپزشک دارد؛ زیرا آبسه به خودی خود از بین نمی‌رود. بررسی دلایل آبسه دندان می‌تواند به درمان آن کمک بسزایی کند.

دلایل آبسه دندان

آبسه‌های دندانی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که در هنگام عفونت در دهان، چرک زیر دندان یا لثه جمع شود. دلایل آبسه دندان می‌تواند موارد زیر باشد:

• دندانی که به‌درستی از لثه بیرون نیامده است (دندان نهفته یا نیمه‌نهفته).
  • دندانی که به‌درستی ترمیم نشده باشد یا ناقص پر شده باشد
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • صدمه خوردن دندان، لثه یا دهان
  • رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی

درمان آبسه دندان و لثه چیست؟

انواع آبسه دندان

نفوذ باکتری‌های بد گوارش به دندان یا لثه منجر به آبسه دندانی می‌شود. با این حال، درمان انواع گوناگون آبسه‌های دندانی به نحوه وقوع و ناحیه درگیر آن بستگی دارد. 3 نوع رایج بروز به همراه دلایل آبسه دندان عبارت‌اند از:

آبسه پری آپیکال

در این نوع آبسه، باکتری‌ها معمولا از طریق یک حفره وارد پالپ دندان می‌شوند. پالپ به بخش نرم و داخلی دندان گفته می‌شود که از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده و ناحیه درگیر این آبسه در نوک ریشه دندان است.

آبسه پریودنتال

بیماری لثه معمولا باعث بروز این نوع از آبسه دندان می‌شود. این آبسه در ریشه، که به دلیل پوسیدگی‌ها و عفونتی که در اطراف ریشه دندان است، ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند در نتیجه صدمه خوردن به دندان یا لثه نیز باشد. آبسه پریودنتال در ساختارهای بافت استخوانی پشتیبان دندان‌ها شروع می‌شود. ناحیه درگیر این آبسه روی لثه و در کنار ریشه دندان است. همچنین، ممکن است به بافت و استخوان اطراف دندان و فک گسترش یابد.

آبسه لثه

یک جسم خارجی، مانند پوسته پف فیل یا موهای فرچه مسواک در لثه فرو می‌رود یا گیر می‌کند. این آبسه درون یا روی لثه ایجاد می‌شود.

علائم آبسه دندان

علامت اصلی آبسه دندان، درد است. این ممکن است یک درد ضربان‌دار و اغلب شدید باشد. درد معمولا به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و در ساعات یا روزهای بعد شدیدتر می‌شود. در برخی موارد، درد ممکن است در گوش، استخوان فک و گردن گسترش یابد. علائم و نشانه‌های آبسه دندان عبارت‌اند از:

• درد در ناحیه آسیب‌دیده هنگام گاز گرفتن، جویدن یا هنگام لمس ناحیه آسیب‌دیده
  • حساسیت دندان به غذا و مایعات سرد یا گرم
  • طعم بد یا بوی بد دهان
  • تب و داغی صورت
  • قرمزی و تورم صورت یا لثه یا هر دو
  • یک احساس ناخوشایند کلی
  • مشکلات باز کردن دهان
  • مشکلات بلعیدن غذا
  • بی‌خوابی
  • دردی که با دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می‌شود
  • تغییر رنگ یا لق شدن دندان یا دندان‌ها

اگر آبسه پاره شود، تقریبا بلافاصله بیمار تسکین درد را احساس خواهد کرد. همچنین، ممکن است با تخلیه چرک، ناگهان طعم بدی در دهان خود احساس کند. این به معنای بهبود یافتن نیست و حتما باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد. با مراجعه به دندانپزشکی دیجیتال دکتر حسینی می‌توان ابتدا دلایل آبسه دندان را شناسایی کرد و بعد به درمان آن پرداخت و از مشکلات بعدی پیشگیری کرد.

علت آبسه دندان بعد از عصب‌کشی

آبسه‌های دندانی که ممکن است بعد از درمان ریشه ایجاد شوند ممکن است 4 عامل داشته باشند. این عوامل عبارت‌اند از:

عامل اول

عصب‌کشی و درمان ریشه به‌درستی و بی‌نقص انجام شده، ترمیم به‌خوبی صورت پذیرفته؛ اما باز صورت و لثه متورم می‌شود که علت این التهاب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر عصب‌کشی انجام‌شده است و این التهاب به مرور با تبعیت از دستور دندانپزشک معالج به‌زودی رفع می‌شود.

عامل دوم

داخل ریشه وقتی عصب‌کشی انجام و کانال ریشه پر می‌شود، تعدادی کانال‌های ریز فرعی وجود دارد که قابل دسترسی برای دندانپزشک نیستند و ممکن است آلودگی باکتریایی در آن ناحیه باقی مانده باشد که در درازمدت آن آلودگی موجب آبسه دندان می‌شود.درمان عفونت دندان و معرفی درمان های خانگی

درمان عفونت دندان و معرفی درمان های خانگی

عامل سوم

اگر عصب‌کشی درست انجام نشده باشد و کانال کامل تخلیه و ایزوله نشده باشد، ممکن است آلودگی‌ها مجدد وارد کانال شده و آبسه ایجاد کنند.

عامل چهارم

عصب‌کشی خوب و کامل انجام شده؛ اما ترمیم روی دندان به‌خوبی اجرا نمی‌شود. یعنی روی کانال ریشه کامل پر نشده باشد و از داخل دهان و کناره‌های ترمیم، آلودگی‌های باکتریایی دوباره به ریشه نفوذ کند و باعث آلودگی ریشه می‌شود. این نفوذ بعد از مدتی موجب آبسه مجدد دندان خواهد شد. بنابراین، برای پیشگیری هم باید درمان ریشه درست انجام شود و هم ترمیم روی آن باید دقیق و کامل انجام صورت گیرد.

درمان آبسه دندان

درمان آبسه یک درمان اورژانسی محسوب می‌شود. اگر به آن اهمیت داده نشود، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری به همراه داشته باشد. درمان آبسه دندان بسته به شدت و ناحیه درگیر آن می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر منشا لثه‌ای داشته باشد، با رعایت بهداشت دهان و دندان مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بروز آبسه جلوگیری کرد و با درمان جرم‌گیری عمیق آن را برطرف کرد. اگر آبسه منشا دندانی داشته باشد، یعنی در اثر یک پوسیدگی یا شکستگی درمان‌نشده به یک عفونت پایه ریشه تبدیل شده است.

برای درمان ابتدا باید عامل عفونی برطرف شود. بعد، با درمان ریشه و عصب‌کشی می‌توان آبسه را درمان کرد. آبسه خودبه‌خود درمان نمی‌شود. بیمار نباید خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف کند؛ چون اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها موقتی است و حتما باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کرد تا آبسه از منشا از بین رود. مراجعه به دندانپزشکی دیجیتال در تهران و درمان نزد بهترین دندانپزشک در غرب تهران با بهره‌مندی از فناوری روز دنیا باعث می‌شود که بیمار با رضایت کامل از یک درمان امن و اثربخش برخوردار شود.

مراحل درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان بر پاکسازی عفونت و تسکین درد متمرکز است. بسته به علائم بیمار، دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی‌ها بررسی می‌کند که آیا عفونت به مناطق دیگر سرایت کرده است یا خیر. گزینه‌های درمانی آبسه بسته به نوع و شدت آن متفاوت است.

تخلیه آبسه

دندانپزشک با ایجاد یک برش کوچک در آبسه، چرک را تخلیه کرده و آن نقطه را با محلول نمکی شستشو داده و تمیز می‌کند.

عصب‌شی و درمان ریشه

این مرحله شامل سوراخ کردن دندان آسیب‌دیده برای تخلیه آبسه و برداشتن هرگونه پالپ عفونی است. در مرحله بعد، دندانپزشک محفظه پالپ و کانال ریشه را پر و مهروموم می‌کند. همچنین، ممکن است روی دندان بیمار را با روکش بپوشاند تا آن را تقویت کند. عصب‌کشی و درمان ریشه معمولا طی یک جلسه جداگانه صورت می‌گیرد.

کشیدن دندان

اگر دندان بیمار بیش از حد آسیب دیده باشد، دندانپزشک ممکن است آن را قبل از تخلیه آبسه خارج کند. یعنی دندانپزشک ممکن است دندان را در صورت عدم حفظ آن بکشد و سپس، آبسه را تخلیه کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر بیمار سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد یا اگر عفونت به خارج از ناحیه آبسه گسترش یافته باشد، ممکن است دندانپزشک آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را برای کمک به رفع عفونت تجویز کند.

آبسه دندان

برداشتن جسم خارجی

اگر آبسه به دلیل وجود یک جسم خارجی در لثه ایجاد شده باشد، دندانپزشک آن را خارج می‌کند. او با تمیز کردن محل با محلول نمکی درمان را به پایان می‌رساند.

دلایل ایجاد حساسیت دندان و راهکارهای درمانی برای آن

عوارض عدم درمان و رسیدگی به آبسه دندان

دلایل آبسه دندان مختلف بوده و لازم است دندانپزشک متخصص منشا این عفونت باکتریایی را درست شناسایی کند. آبسه دندان با خوددرمانی و درمان خانگی بهبود نمی‌یابد و مهم است که هر دندان آبسه‌شده توسط دندانپزشک درمان شود. حتی اگر قبلا آبسه پاره شده باشد، باید ناحیه مورد نظر توسط دندانپزشک متخصص معاینه و تمیز شود تا این اطمینان حاصل شود که عفونت به سایر بافت‌های بدن گسترش نمی‌یابد؛ چرا که در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند به فک و سایر قسمت‌های سر و گردن از جمله مغز بیمار سرایت کند. در موارد نادر، حتی می‌تواند منجر به عفونت خون شود. این یک عارضه خطرناک عفونی است.

در صورت داشتن دندان آبسه همراه با موارد زیر باید به اورژانس مراجعه کرد:

• تب شدید
  • تورم دردناک صورت
  • مشکل در بلعیدن
  • ضربان شدید قلب
  • گیجی و حالت تهوع

همه این موارد نشانه‌های عفونت جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. با معاینات دوره‌ای و منظم در دندانپزشکی دیجیتال دکتر حسینی می‌توان از بروز آبسه دندان جلوگیری کرد و از مشکلات وخیم بعدی این بیماری در امان بود.

آبسه دندان بعد از ایمپلنت دندان

اگر برای کاشت ایمپلنت به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نشود، ممکن است ایمپلنت‌های دندانی دچار عفونت شوند. این عفونت «پری ایمپلنتیت» نامیده می‌شود. اولین مرحله معمولا زمانی است که التهاب در لثه وجود دارد که پس از آن منجر به تحلیل استخوان و عفونی شدن دندان یا دندان‌ها می‌شود. یکی از عوامل اصلی در موفقیت کاشت ایمپلنت، تخصص و تجربه بالای دندانپزشک است.

بهترین دکتر ایمپلنت دیجیتال در تهران با استفاده از فناوری دیجیتال در کنار تخصص و تجربه بالا، درصد خطا و مشکلات کاشت ایمپلنت را به صفر رسانده است. حاصل این تکنولوژی دقت بالا در کنار مدیریت زمان و هزینه‌های درمان کاشت ایمپلنت دندان است. با مراجعه به بهترین دکتر ایمپلنت سعادت آباد می‌توانید از درمانی موفق و ایمن به روش دیجیتال بهره ببرید.

آبسه دندان در ارتودنسی

براکت‌های ارتودنسی از دلایل آبسه دندان نیستند و باعث بروز عفونت یا آبسه نمی‌شوند. آبسه‌های دندانی معمولا در اثر پوسیدگی‌های قبلی و عفونت‌های باکتریایی اطراف دندان، لثه یا استخوان ایجاد می‌شوند. بهداشت نامناسب دهان و دندان، چه با ارتودنسی چه بدون آن، می‌تواند منجر به پوسیدگی، عفونت و آبسه شود.

از این رو، لازم است قبل از اقدام به درمان ارتودنسی، افراد نزد دندانپزشک متخصص، چکاپ و بررسی شوند. بهترین متخصص ارتودنسی سعادت آباد قبل از درمان ارتودنسی، به معاینه دقیق بیمار و بررسی شرایط او می‌پردازد تا بیمار بتواند بهترین نتیجه را در پایان درمان داشته باشد.

پیشگیری از آبسه دندان

در مقاله دلایل آبسه دندان، برای جلوگیری از آبسه دندان می‌توان موارد زیر را انجام داد:

• مسواک زدن حداقل 2 بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • استفاده هر روزه از نخ دندان یا مسواک بین دندانی
  • تعویض مسواک هر 1 تا 3 ماه یک بار
  • معاینه منظم دندانپزشکی برای تشخیص زودتر مشکلات
  • عدم استفاده بلافاصله از دهانشویه بعد از مسواک
  • عدم استفاده از تنباکو مثل سیگار و قلیان و …

آبسه دندان یک عفونت خطرناک است که در صورت عدم درمان می‌تواند به بافت سایر قسمت‌های صورت مثل چشم‌ها و حتی به استخوان فک سرایت کند. اگر فردی آبسه دندان دارد، باید سریعا به پزشک و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند؛ زیرا ممکن است به آنتی‌بیوتیک و مراقبت‌های دندانی فوری نیاز داشته باشد.

شما می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام معاینات منظم دندانپزشکی هر 6 ماه یک بار خطر آبسه دندان را کاهش دهید.

علت بوی بد دهان چیست و درمان آن چگونه است!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.