ترس از دندانپزشکی ، عوامل ترس، راهکارهای اجرایی برای مقابله با آن‌ها

عوامل ترس از دندانپزشکی معمولا ناشی از درد، عفونت‌های ناشی از دندانپزشکی، صدا، بو، مزه و عدم شناخت وسایل و درمان است. برخی افراد نیز علت ترس از دندانپزشکی را ، احتمال دریافت عفونت‌ها و یا بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت اعلام می‌دارند .

در رابطه با کنترل عفونت چند نکته را باید عرض کنم :
من یک پزشک هستم و با توجه به تحصیلاتم می‌دانم که برای انتقال عفونت هایی مثل هپاتیت و ایدز عوامل مختلفی وجود دارد. برای مثال آیا قاشق‌ها در رستوران‌ها استریل می‌شوند؟ در حالی که می‌دانیم تعدادی از افراد به علت مشکلات لثه‌ای ممکن است هنگام غذا خوردن لثه آنها کمی خونریزی کند! بنابراین نتیجه می‌گیریم که مقدار زیادی از ترس دریافت عفونت‌ها ، بار روانی دارد.
اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که در مجموعه دندانپزشکی برای کنترل عفونت ، تمام ابزاری که با بزاق یا دست دندانپزشک در تماس هستند یا به صورت یک بار مصرف هستند، یا با پوشش یک بار مصرف پوشیده شده اند و یا حتما با اتوکلاو استریل می‌شوند. اگر تمایل دارید حتما از کنترل عفونت دندانپزشک خود مطمئن باشید، می‌توانید از منشی بخواهید مراحل استریلیزاسیون را در مطب به شما نشان دهد یا به دندانپزشکان مورد اعتمادتان مراجعه کنید.

ترس از درد میتواندبه علت این عوامل  نیز باشد:

ترس از بی حسی و ترس از درد هنگام درمان: درد ناشی از بی حسی شامل ورود سوزن و ورود ماده بی حسی است که یکی از عمده ترین عوامل ترس از دندانپزشکی است. دندانپزشک معمولا ناحیه ورود سوزن را با انگشت یا سراینه برای چند ثانیه فشار می‌دهد. این امر باعث می‌شود که رسپتورها در آن ناحیه بلاک شده و بلافاصله سوزن را وارد می‌کند. همچنین سعی می‌شود از سوزن‌های با گیج ٣٠ و سوزن‌هایی که سرهای چندلبه و تیزی دارند استفاده گردد. بنابراین معمولا یا بیمار ورود سوزن را حس نمی‌کند یا واقعا خیلی کم حس می‌کند. باید توجه داشت که سرعت تزریق در درد بسیار مهم است، دندانپزشک سعی می‌کند تزریق را خیلی اهسته انجام دهد و در نهایت درهنگام تزریق با مالش اطراف تزریق با انگشت تمرکز شخص را از ناحیه بهم می‌زند در نتیجه بیماران اظهار می‌کنند که اصلا چیزی حس نکردند و گاها به شوخی می‌گویند که اصلا تزریقی در کار بوده است یا خیر ، بنابراین اگر دندانپزشکتان موارد بالا را رعایت نمی‌کند از او بخواهید به خاطر فوبیا شما این نکات را رعایت کند.
ولی در دستگاه های بی حسی دیجیتال، تکنیک تزریق کاملا تغییر کرده است.
ما در این روش تزریقی صد در صد بدون درد ، سریع ، کاملا موثر خواهیم داشت. در این روش ،فقط دندان مورد نظر بی حس می‌شود و لب و زبان هیچ تغییری نمی‌کند. ضمن اینکه از بین رفتن بی حسی هم به گونه ای است که اصلا شما متوجه نمی‌شوید. کافی است که فقط یکبار امتحان کنید تا برای همیشه ، با ترس تزریق و بی حسی خداحافظی کنید.
درد هنگام درمان به ندرت به وجود می‌آید و معمولا با اعمال بی حسی مطلوب توسط دندانپزشک ، درمان بدون دردی را تجربه خواهید نمود. در موارد محدودی ممکن است درد به وجود آید که در مورد بی حسی های جدید تقریبا غیر ممکن است .
معمولا افراد در مواجه با درد دندان اقدام به استفاده از مسکن ها و آنتی بیوتیک ها نموده و این امر منجر به طولانی شدن دندان درد و درنتیجه پرخونی شدید در ناحیه داخل دندان می‌گردد. پس از مدتی درد دندان دیگر نسبت به مسکن ها واکنش نشان نداده و بیمار به دلیل درد شدید به دندانپزشک مراجعه می نماید. در این مرحله دندانپزشک به دلیل عدم بی حسی دندان در روش عادی، به اجبار از روش تزریق PDL استفاده می‌نماید که بسیار دردناک است.

در برخی موارد این روش هم پاسخگو نبوده و دندانپزشک مجبور به تزریق پالپ می گردد که این نیز بسیار دردناک است. با توجه به این موضوع ، توصیه می‌گردد قبل از رسیدن به این مرحله به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
در بی حسی های جدید تمام این روش‌های دردناک حذف شده و شما هیچ وقت تزریق دردناکی را تجربه نمی‌کنید. در برخی افراد صدای توربین و بوی مواد دندانپزشکی استرس زاست که استفاده از هدفون برای گوش فرا دادن به موسیقی و … ، در هنگام مراجعه به دندانپزشک توصیه می‌گردد.
عدم اعتماد کامل به دندانپزشک هم ترس ایجاد می‌نماید. از دندانپزشک خود بخواهید مراحل کار را برایتان توضیح دهد.
برای بو هم می‌توانید از دماغ گیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.