یکی از درد‌هایی که معمولا اکثر افراد حتی برای یکبار هم که شده، آن را تجربه می‌کنند درد دندان است. دردهای دندان می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. از شایع ترین دلایل درد دندان می‌توان رسیدن پوسیدگی دندان به عصب را نام برد که نیاز به درمان به موقع دارد.

چه زمانی نیاز به انجام درمان ریشه دندان است؟

پوسیدگی دندان می‌تواند درجه‌های مختلفی از پیشرفت را داشته باشد. اگر روی مینا و عاج دندان لکه‌های پوسیدگی ایجاد شود که هیچ دردی را به همراه نداشته باشد، دندان نیاز به درمان سطحی ( پرکردن با کامپوزیت یا آمالگام ) دارد. اما اگر درمان در این مرحله انجام نشود، پوسیدگی گسترش پیدا کرده و عفونت وارد پالپ دندان ( بافت نرم مرکز دندان )شده و با فشار به ریشه‌ها به عصب می‌رسد. در این زمان شما علاوه بر پرکردن و ترمیم دندان به عصب کشی دندان و درمان ریشه نیز خواهید داشت. از آنجایی که فشار بر محفظه پالپ در شب بسیار بیشتر از روز است، دردهای ناشی از رسیدن به این مرحله از پوسیدگی دندان، شب‌ها بیشتر از روز احساس شده و باعث آزار شما خواهد شد.

از علائمی که نشان دهنده رسیدن پوسیدگی دندان به عصب است و دندان نیاز به درمان ریشه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• دردهای دندانی بعد از خوردن غذاهای سفت
  • درد ناگهانی دندان و تیر کشیدن دندان هنگام خوردن غذا، آب و یا نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی گرم
  • تیر کشیدن دندان بدون علت و یا دردهای طولانی مدت دندان ( به طوری که درد آن غیر قابل تحمل باشد).
  • سیاه شدن دندان و ایجاد سوراخ‌های عمیق روی دندان آسیب دیده و یا حتی ریختگی دیواره‌های دندان
  • درد دندان بیمار در صورت تماس و ضربه به آن
  • احتمال لق شدن دندان در هنگام رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان
  • احتمال ورم کردن صورت و یا لثه در هنگام افزایش عفونت دندان پوسیده

عصب کشی دیجیتال

درمان ریشه دیجیتال چگونه است؟

قبل از توضیح روش انجام درمان ریشه دیجیتال، نیاز است تا به توضیح درمان روت کانال به صورت عادی بپردازیم. زمانی که باید بر روی دندانی درمان ریشه صورت بگیرد، ابتدا باید حفره‌ای داخل دندان ایجاد شود تا دندانپزشک به عصب تاجی دسترسی پیدا کند. پس از خالی کردن عصب‌های تاجی، کانال‌های داخل ریشه پیدا شده، به وسیله رادیوگرافی طول کانال سنجیده شده و سپس داخل کانال به صورت کامل تمیز و تخلیه و به کمک مواد مخصوص پر می‌شود.

اما در انجام درمان ریشه دندان به روش دیجیتال، از دستگاه‌های روتاری هوشمند استفاده می‌شود. حسن این دستگاه‌ها هوشمند بودن و تشخیص خودکار طول کانال خواهد بود. به این وسیله پزشک دیگر نیاز به اندازه گیری طول کانال از طریق رادیوگرافی نخواهد داشت. این دستگاه بلافاصله پس از رسیدن به مقطع کانال شروع به چرخش کرده و با قدرت و سرعت قابل کنترلی شروع کار خالی و تمیز کردن داخل کانال را انجام می‌دهد. سپس بعد از رسیدن به انتهای کانال به صورت خودکار برگشت کرده و مرحله بعدی درمان آغاز می‌شود. به این ترتیب مدت زمان فرآیند شناسایی کانال و تمیز کردن داخل آن به حداقل می‌رسد.

یک حسن دیگر این دستگاه کمتر بودن فشار وارد شده به دندان است. کمتر شدن فشار و کوتاه شدن مدت درمان هر دو باعث به حداقل رساندن درد و التهاب پس از درمان خواهند شد.

بنابراین بیمار یک درمان مطمئن و سریع با کمترین درد ممکن را تجربه خواهد کرد.

مراقبت‌های لازم پس از ترمیم ریشه

در یک الی دو هفته اول پس از درمان، بیمار ممکن است دردهای کم یا زیادی را تجربه کند. این دردها معمولا در چند روز اولیه بیشتر بوده و به مرور زمان کم شده و بهبود پیدا می‌کنند. البته در صورت درمان ریشه به روش دیجیتال، این دردها بسیار کم بوده و حتی در برخی موارد بیمار پس از انجام درمان، هیچ درد و ناراحتی بدی را تجربه نخواهد کرد. اما به طور کل بسیاری از دردهای احساس شده در این دوره معمولا به دلیل التهابات و عفونت‌های شدید قبل از درمان بوده و می‌توان گفت این دردها واکنش طبیعی بدن به تحریکات و درمان انجام شده می‌باشد. بنابراین سعی کنید از تمامی داروهای تجویز شده خود به صورت منظم و طبق دستورالعمل استفاده کنید.

از آنجایی که اغلب دندان‌ها قبل از ترمیم ریشه بسیار آسیب دیده و ضعیف شده‌اند، نیاز است تا بیمار در طول دوران پانسمان بسیار احتیاط کرده و از خوردن مواد غذایی سفت بپرهیزد.

بهتر است مدتی پس از انجام درمان ریشه مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کرده و با تهیه عکس رادیوگرافی از موفقیت آمیز بودن درمان خود مطمئن شوید.

طراحی و پشتیبانی توسط نرم افزار دندانپزشکی ژنیک