علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست و درمان آن چگونه است!

به علت بوی بد دهان، افراد زیادی دچار رنج‌هایی مانند انزوا و کاهش اعتمادبه‌نفس می‌شوند؛ زیرا این بیماری نه‌تنها برای فرد، بلکه برای اطرافیان نیز آزاردهنده است. این مقاله صرفا به منظور کمک به رفع بوی بد دهان است.پس، برای شناخت بهتر این مشکل بزرگ، همراه ما باشید.

علت بوی بد دهان چیست؟

طبق آمار بهداشت آمریکا، حدود 50 درصد بزرگسالان در زندگی‌شان بوی بد دهان را تجربه می‌کنند. در روابط اجتماعی بوی خوش دهان خیلی موثر است. باکتری‌ها و مواد غذایی به جا مانده در دهان اگر با مسواک، خمیردندان، نخ دندان و دهانشویه و..‌. خارج نشوند، منجر به بوی بد دهان می‌شوند.

علامت اصلی هالیتوزیس بوی بد دهان است که فراتر از حد تحمل اجتماعی است. این بو می‌تواند در بیداری صبح، بعد از سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه یا خوردن برخی غذاها مانند سیر بدتر شود.

هالیتوز چیست؟

به هر بوی بدی که از حفره دهان و بینی خارج شود، صرف نظر از اینکه منشا آن در حفره دهان باشد یا سایر نقاط بدن، هالیتوزیس می‌گویند.

یکی از عوامل بروز هالیتوزیس عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است و علامت اصلی آن بوی بد دهان است. البته هالیتوزیس بیشتر به بوی بد مزمن دهان اطلاق می‌شود.

این بیماری چیزی نیست که نعناع، دهانشویه یا مسواک زدن خوب آن را حل کند. بر خلاف بوی دهان در هنگام بیداری صبح یا بوی دهان بر اثر مواد خوراکی قوی مانند سیر یا پیاز که یک بوی نامطبوع موقت ایجاد می‌شود، هالیتوز مربوط به طولانی‌مدت است و حتی ممکن است نشانه مشکلی جدی‌تر باشد.

در بیشتر موارد، یافتن علت بوی بد دهان اولین قدم برای درمان این بیماری قابل پیشگیری است.

دلیل بیماری هالیتوز و یا بوی بد دهان

موارد زیادی باعث علت بوی بد دهان می‌شود؛ همان‌طور که منابع باکتریایی زیادی در دهان وجود دارد. این دلایل می‌تواند ناشی از مشکلاتی درون دهان و حتی معده باشد. هالیتوز ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

۱. دندان پوسیده

مراقبت ضعیف از سلامت دهان و دندان، عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح و منظم و معاینات روتین دندانپزشکی موجب ایجاد پلاک در دهان می‌شود. پلاک باعث پوسیدگی و عفونت می‌شود و این پوسیدگی و عفونت، بو و طعم نامطبوعی را در دهان ایجاد می‌کند و باید آن را با مراجعه به بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیم و درمان کرد.

۲. گیر غذایی

به گیر کردن غذا در بین دندان می‌گویند که بوی بد و مزه بد ایجاد می‌کند. این امر به رشد باکتری‌های بد کمک می‌کند. غذایی که لای دندان‌ها، روی لثه‌ها و زبان جمع می‌شود مشکلات زیادی به بار می‌آورد. پس، یا باید دندان را با ارتودنسی مرتب و ترمیم کرد یا اگر بیمار روکش نامناسب دارد، باید آن را اصلاح کرد.

3. التهاب لثه

دلیل بعدی، لثه ملتهب است که روی دندان عقل نیمه‌نهفته تشکیل می‌شود که به آن اپرکولوم می‌گویند. با مراجعه به مختصص دادندانپزشکی می‌توان آن را درمان کرد.

4. خشکی دهان

خشکی دهان یا «زیروستومی»، اغلب از دلایل مهم بروز بوی بد دهان یا هالیتوزیس است. هنگامی که تولید بزاق کاهش می‌یابد، دهان نمی‌تواند خود را تمیز و مواد و ذرات باقی‌مانده از غذا را حذف کند. خشکی دهان ممکن است به دلیل استفاده از بعضی داروها، اختلال غدد بزاقی یا تنفس از راه دهان به ویژه هنگام خواب شبانه باشد.

محصولات تنباکویی مانند سیگار، قلیان و… به جز اینکه باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند و بدن را در معرض خطر بیماری‌های زیادی قرار می‌دهند، خشکی دهان را نیز به همراه دارند.

5. عفونت بینی و حلق

بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و سینوزیت که موجب عفونت در مجاری تنفسی می‌شوند هم می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. باکتری‌ها از مخاطی تغذیه می‌کنند که بدن در هنگام مبارزه با عفونت سینوسی تولید می‌کند و این امر بوی بدی انتشار می‌دهد.

6. زبان باردار

منظور از زبان باردار لایه سفیدی است که روی زبان تشکیل می‌شود که راحت با مسواک می‌توان آن را برطرف کرد. باکتری‌های ایجادکننده بو روی زبان. برخی از باکتری‌ها در پشت زبان می‌توانند با اسیدهای آمینه موجود در غذاها تعامل داشته باشند و ترکیبات گوگردی بدبو تولید کنند.

7. بیماری پریودنتال

یکی از علائم اصلی این بیماری در لثه، بوی بد دهان، و طعم نامطبوع در دهان است. پریودنتال زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک تشکیل شده و این پلاک به مرور تبدیل به تارتار شده است. تارتار را نمی‌توان با مسواک برد. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری توسط بهترین متخصص دندانپزشک دارد.

8. سنگ لوزه

درون لوزه برخی از افراد سنگ تشکیل می‌شود که این سنگ‌ها خیلی بد بو هستند و باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد تا آن‌ها را خارج کنند.

9. بیماری‌های گوارشی

از جمله بیماری‌های گوارشی که موجب بوی بد دهان می‌شود می‌توان به رفلاکس اسید معده اشاره کرد. رفلاکس اسید معده یا برگشت ترشحات معده داخل مری هم می‌تواند از عوامل ایجاد بوی بد دهان باشد.

همچنین، بیماری شوگرن، که یک بیماری سیستمیک است، می‌تواند سبب شود که غدد بزاقی درست کار نکنند و میزان ترشح بزاق کم شود و بزاق غلیظ‌‌تر شود و درنتیجه، بوی بد دهان ایجاد شود.

10. آشالازی

آخرین موردی که کمتر دیده می‌شود تنگی دریچه‌ای است که مری را به معده متصل می‌کند. که به آن آشالازی گفته می‌شود. این دریچه وقتی تنگ می‌شود، غذا پشت آن گیر می‌کند و در نتیجه، بوی بدی ایجاد می‌شود. اگر با رعایت تمام موارد ذکرشده بالا هنوز بوی بد دهان همچنان برطرف نشده باشد، برای بررسی این مورد بد نیست به پزشک گوارش مراجعه شود.

رفع بوی بد دهان

هالیتوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دندانپزشک متخصص اغلب علت بوی بد دهان را تشخیص می‌دهد. تشخیص بر اساس شرح حال و بوی دهان فرد در طول معاینه دندان است. کل دهان بررسی می‌شود تا علتی مانند عفونت پیدا شود.

اغلب، دندانپزشک به‌سادگی نفس یک فرد مشکوک به هالیتوز یا بوی بد دهان را استشمام می‌کند و بو را با درجه‌بندی ارزیابی می‌کند. دندانپزشک متخصص به منظور معاینه دقیق ممکن است پشت زبان بیمار را بتراشد و تراش‌ها را بو کند؛ زیرا این ناحیه اغلب می‌تواند منبع بو باشد و اگر دندانپزشک علت را در دهان بیمار نبیند، او را به یک متخصص مناسب مانند یک پزشک داخلی ارجاع می‌دهد تا از جهات دیگر نیز بیمار بررسی شود.

پیشگیری از بوی بد دهان

• در درجه اول حتما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید؛ زیرا عامل اصلی بروز بوی بد دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. یعنی حداقل روزی دو بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و یک ‌بار نخ دندان بکشید. همچنین، استفاده از دهانشویه نیز می‌تواند موثر باشد.
  • دو بار در سال به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. این امر از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بوی بد دهان است. یک متخصص دندانپزشک می‌تواند برای تمیز کردن دندان‌ها و جلوگیری از تجمع پلاک‌هایی که عموما به‌سختی حذف می‌شوند، راهکار و تکنیک‌های مناسبی ارائه دهد.
  • از خشکی بزاق دهان جلوگیری کنید. با رژیم غذایی سالم غدد بزاقی را تحریک کنید تا بزاق بیشتری ترشح کنند؛ مثل هویج، آب‌نبات ترش بدون شکر. اگر از آب‌نبات ترش استفاده می‌کنید، بررسی کنید که حتما بدون قند باشد.
  • مایعات فراوان بنوشید؛ البته مصرف کافئین مانند قهوه را کم کنید.
  • گرداندن آب در دهان و شستشوی آن منجر می‌شود که رطوبت دهان تقویت شود. باکتری‌‌های بدی که در دهان رشد کرده‌اند خارج می‌شود. موادی که در دهان باقی‌ می‌مانند و خوراک میکروب و باکتری‌های بد دهان هستند، با این روش شسته و تمیز می‌شوند.
  • حتما قند خون و عملکرد کبد و کلیه را چک کنید و از پزشک خود بخواهید علل دیگر بروز بد دهان شما را بررسی نماید.
  • جویدن آدامس‌های بدون قند نیز می‌تواند موجب تحریک ترشح بزاق شود.
  • امروزه درمان‌های دیگری مانند استفاده از پروبیوتیک‌ها آمده‌است. پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری‌هایی مفیدی هستند که به طور طبیعی باید در دهان ما باشند که به آن فلور نرمال می‌گویند. در واقع با مصرف محصولات پروبیوتیک، فلور نرمال وارد دهان می‌شود و با رشد خود جلوی رشد باکتری‌های بد یا پاتوژن‌های بیماری‌زا را می‌گیرد.
  • اگر مشکلات زمینه‌ای مانند بیماری‌های گوارشی، کبد و کلیوی، دیابت و .. درمان شوند، بوی بد دهان از بین می‌رود و اگر درمان نشوند، حتی اگر مرتب مسواک بزنید و منظم نخ دندان بکشید، باز تا برطرف نشوند به قوت خود باقی می‌مانند.
  • دخانیات مصرف نکنید؛ در واقع یعنی سیگار و قلیان نکشید.

چنانچه دچار بوی بد دهان شدید و با شستشو و درمان‌های خانگی این مشکل برطرف نشد و همچنان ادامه داشت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. بهترین دندانپزشک در غرب تهران می‌تواند تا پایان کامل رفع علت بوی بد دهان شما را همراهی کند.

معمولا بعضی از درمان‌های زیبایی دندان‌ها موجب بوی بد دهان می‌شوند. در ادامه ما به علت انتشار این شایعه می‌پردازیم.

آیا بعد از اصلاح طرح لبخند، دهان بوی بد می‌گیرد؟

هر درمانی که باعث شود در دهان تجمع جرم و پلاک و همچنین گیر غذایی صورت گیرد، علت بوی بد دهان است. که می‌تواند یک روکش بد، یک ترمیم نامناسب یا ونیر کامپوزیتی باشد.

سوال: ونیرکامپوزیت یا روکش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که بوی بد دهان ایجاد نشود؟

اولین ویژگی این است که کامپوزیت خوب پالیش شود. یعنی دارای سطحی صاف و صیقلی مانند دندان سالم طبیعی داشته باشد تا بتوان دندان را خوب مسواک زد که جرم و پلاک تجمع پیدا نکند.

دوم اینکه، فواصل بین دندان‌ها باید مناسب باشد تا شخص بتواند به‌راحتی لای دندان را نخ دندان بکشد و نخ دندان آن بین پاره نشود.

سوم اینکه، کامپوزیت اصلا نباید زیر لثه برود؛ چون مثل جسم خارجی عمل می‌کند و لثه واکنش نشان می‌دهد و التهاب لثه ایجاد می‌شود. با این حال، کامپوزیت نباید پله داشته باشد و باید صاف و یک‌دست باشد تا در آنجا جرم و پلاک جمع نشود.

بهترین متخصص دندانپزشکی

با انتخاب بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند می‌توان با خیالی آسوده به لبخندی گیرا و جذاب دست یافت. دندانپزشکی دیجیتال دکتر حسینی آماده ارائه خدمات: اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی، ایمپلنت و سایر درمان‌های تخصصی دندانپزشکی است.

مرکز دندانپزشکی دیجیتال سعادت آباد مفتخر به دارا بودن بهترین دکتر ایمپلنت دیجیتال در تهران است. با اطمینان کامل می‌توان برای ترمیم دندان‌ها به منظور پیشگری از بوی بد دهان به بهترین دکتر ایمپلنت سعادت آباد مراجعه کرد.

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از هالیتوز می‌توان انجام داد، ارتودنسی است. ارتودنسی فواصل نامناسب دندان‌ها و مشکل فک‌ها را درمان می‌کند. بهترین متخصص ارتودنسی سعادت آباد، همیشه موثرترین راه درمانی بوی بد دهان را به بهبود بیماران خود پیشنهاد ارائه می‌کند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری‌های دهان و دندان می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.